יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

שלום עם תל אביב עכשיו

השבוע קיבלה מועצת העיר את אחת ההחלטות החשובות שלה בקדנציה הנוכחית, אם לא בקדנציות האחרונות, בכל אופן הייתה אמורה לקבל.

סכסוך הגבולות בין רמת השרון לתל-אביב תקוע כמו עצם בגרון. הוא קיים לו מזה שנים, מונע ומעכב את פיתוח אזורי החיץ בין שתי הערים. תשאלו את תושבי נווה גן והם יספרו לכם עד כמה.

הגבול הנוכחי בין תל אביב לרמת השרון נקבע לפני עשרות רבות של שנים. אני מניח שכמו היום גם אז, היו מספיק אינטרסנטים שניסו להשפיע היכן הקו יעבור והתוצאה היא גבול פתלתל ללא כל קשר לטופוגרפיה בשטח. אבל כאשר באו המתכננים שנים אחרי וביקשו לעצב ולתכנן את המחוז, הם התעלמו מקווי הגבול על המפה וזרמו עם מתאר השטח וכאן נולד כנראה הסכסוך. מתחמים אחרי מתחמים בבעלות משותפת של הערים השונות הם מתכון בטוח לעימותים ולסכסוכים. תוסיפו לכך אגו ומשחקי יוקרה בין ראשי הערים ותקבלו מלחמה של ממש.

שלושה מוקדים עמדו במוקד המחלוקת בסיבוב האחרון של המאבק הזה בין תל אביב לרמת השרון, אותם ניתן לראות במפה. הראשון הוא הרצועה הצרה בין דרך משה סנה לכביש 4 מדרום למה שאמור להיות רצועת הנופש – במתחם זה מתוכננת הקמתן של 2,900 יח"ד. השני הוא האליפסה שנוגסת באזור פי גלילות מצפון לרמת אביב ג' – כאשר גם במתחם זה מתוכננת הקמתן של 2,900 יח"ד והשלישי היכן שהיום נבנית לה שכונת נווה גן. תל אביב בשיא העימות דרשה לספח אליה את כל האזור מדרום לכביש 5. גבי פארן הגיב בחוכמה, תקע טריז בלב האזור הזה בדמותה של שכונת נווה גן ובכך קבע עובדות בשטח.

וכאן מגיעים להחלטה שהונחה בפנינו חברי המועצה. על-פי הצעת הפשרה שגיבשו צוותים משתי הערים, כאשר את הצוות הרמת שרוני מוביל מאיר דורון, תל-אביב תעביר לרמת השרון את אותה אליפסה בפי גלילות ורמת השרון תעביר לתל-אביב את השטח מדרום לרצועת הנופש. התוצאה, שני מתחמים שלמים והומוגניים בבעלות וניהול גורם עירוני אחד – פי גלילות כולה של רמת השרון והמשך המשתלה ושכונת נווה שרת כמקשה אחת יהיו שייכים לתל-אביב.

אבל מעבר לעובדה שחילופי השטחים יוצרים מציאות תכנונית נוחה הרבה יותר וכוללים התחייבות לפיצוי צד שניפגע מההחלפה על-ידי הצד המקבל, ההחלפה הנ"ל, וזה מבחינתי המרכיב החשוב בה – היא סוג של הסכם שלום היסטורי בין הערים במסגרתו הנהגות הערים מתחייבות לשיתוף פעולה פורה וחיובי ביניהן. או במילות ההסכם עצמו: ההסכמים נועדו להסדיר שיתוף פעולה בין הרשויות בנושאים מוניציפאליים ותפעוליים הקשורים לשירותי הציבור והקהילות בשתי הרשויות.

שיהיה ברור – החלטת עירייה של רמת השרון לדחות את הסכם הפשרה כמוה כהכרזת מלחמה על תל-אביב. מלחמה שתתבטא בהתנגדויות אוטומאטיות של שני הצדדים בקשר עם התוכניות של העיר השנייה, כאשר הסלט הזה של שכונות מעורבות יוצר קרקע פורייה להתנצחויות משפטיות שימשכו ללא סוף. המשמעות היא שאף אחת מהתוכניות, לא זו הצמודה לרצועת הנופש ולא זו בפי גלילות, לא יתקדמו - סנטימטר אחד של כביש לא ייסלל, אבן אחת לא תונח שם ובטח ששום דיור לזוגות צעירים לא ייבנה.

לעומת זאת, קבלת ההסכם בצירוף הנכונות שהביעה הממונה על המחוז, הגב' גילה אורון, במהלך ישיבות הנהלת העירייה לסיוע של המחוז ככל הנדרש, ורתימת משרדי הממשלה השונים, הכמהים להגדלה מאסיבית של היצע הדירות בסביבה, יוצר הזדמנות פז לקידום מהיר של התוכניות השונות בתנאים נוחים ביותר הן לקבלנים, וחשוב מכך לרוכשי הדירות, בעיקר הצעירים (מרבית הקרקעות בשני המתחמים הן קרקעות מינהל).
לסיכום, אני קורא לחבריי, חברי העירייה, לגלות שמץ של אחריות כלפי התושבים, לשים בצד את משחקי היוקרה האישית והאגו, לחשוב טוב טוב שוב על היתרונות שבפשרה שהביא בפנינו מאיר דורון, ולאשר אותה. כך נוכל בעתיד הנראה לעין, אנו וילדינו (כשהם עדיין ילדים), ליהנות בפארק המטרופוליני ברצועת הנופש, להיות מסוגלים לרכוש דירה בפרויקטים השונים לזוגות צעירים שייבנו בשטח (גם אם את חלקם תבצע עיריית תל-אביב), לעלות על הרכבת בתחנה בפי גלילות ולטייל בשמורת הנרקיסים באזור השלולית הגדולה צמוד לנתיבי איילון.

6 תגובות:

  1. לאבי גרובר שלום רב!

    ראשית, נהנתי לקרוא כתבה זו.
    שנית, אכן מדובר על המון יחידות דיור באיזור המרכז המבוקש. ולכן אני מתרשם שההחלטה של עיריית רמת השרון חשובה לא רק לתושבי רמת השרון ותל אביב, אלא בעלת חשיבות בקנה מידה לאומי. החלטה על הסכם גבולות תתרום למלחמה במחירי הדיור בכל איזור המרכז.

    מה שאני לא מבין ואשמח אם תוכל לפרט, פנית בסוף הכתבה לחברי העירייה על מנת לאשר את ההצעה. האם ידונו בהצעה שוב? האם ההצעה תובא שוב לאישור? האם זה לא מאוחר מדיי כי ההצעה כבר נדחתה?

    אודה לתשובתך המהירה,
    יוסי.

    השבמחק
  2. יוסי שלום,

    ההצעה נדונה ונדחתה בועדת ההנהלה. ועדה זו אמורה להיות ועדה בה חברים רק ראשי הסיעות החברות בקואליציה, אך בעניין זה זומנו כל חברי המועצה.

    בסיום ישיבת ועדת ההנהלה, לאור התוצאות של ההצבעה, הבטיח ראש העיר למספר גורמים (ואולי הוא אף הגיב כך לכלי התקשורת) כי בכוונתו להביא את ההצבעה בכל זאת למליאת המועצה.

    העניין הוא, שההצבעה בועדת ההנהלה נראתה מהצד כמו תרגיל - הוא מצביע בעד, אך כל מקורביו בקואליציה מצביעים נגד ובכך מפילים את ההחלטה.

    אני מקווה שלמליאת המועצה הוא כבר יבוא נחוש יותר להביא לאישור הסכם הפשרה וכך נוכל לצאת חדשה, כזו שאכן מבטיחה לא רק לתושבי רמת השרון, עתיד טוב יותר.

    השבמחק
  3. לאבי שלום רב!

    האם חלה התקדמות בנושא?
    מתי הנושא יובא להצבעה במליאת המועצה?

    אודה לתשובתך,
    יוסי.

    השבמחק
  4. שאלה טובה מאוד - ביום ראשון הקרוב תתקיים עוד ישיבת מליאה, השנייה במספר מאז הבטיח ראש העיר להעלות את הנושא במליאה.
    די כצפוי הנושא אינו עולה.
    בכוונתי להגיש לקראת הישיבה הבאה הצעה לסדר לאמץ את ההסדר. נראה אם ראש העיר יעמוד מאחורי המילה שלו לדאוג לרוב להסדר עד לישיבה במליאה.

    השבמחק
  5. לאבי שלום רב,

    האם הנושא עלה לדיון? האם ישנה התקדמות או צפי

    לישיבה במליאה בנושא?

    תודה מראש על התשובה.

    רונן

    השבמחק
  6. רונן שלום,

    הנושא עדיין לא עלה שוב לדיון ולא עודכנו בשום התפתחות בעניין. קראתי בכלי התקשורת שראש העיר נפגש עם מנכ"ל עיריית תל-אביב והציע לו חלופות.

    אעדכן ברגע שיהיו התפתחויות.

    אבי

    השבמחק